Bonaire

25 maart 2019 - Willemstad, Curaçao

Donderdag 21 maart ‘s morgens om 5.30 uur van bed....... We moeten een vliegtuig halen.....na ontbijtje naar de luchthaven Hato , en om 7 uur inchecken , wachten tot goed 8 uur en dan in het vliegtuig.......met 10 passagiers en 2 piloten naar Bonaire......vliegtijd :22 minuten......zo leuk! Cockpit niet afgesloten , je kan gewoon meekijken wat de piloot allemaal doet, ook gaan de wielen niet ingeklapt worden, je kan niet staan in dit vliegtuigje.....maar zo gaaf!

Na aankomst Bonaire staat Peter van de auto verhuur met een A4 met Petra erop je op te wachten en dan krijg je een grote Pick-up mee...... jemig wat een ding! Zo een die ons aangereden had.....Peter reed voor ons uit om de supermarkt te wijzen, na boodschapjes op naar ons verblijf. Bij Red Palm Village aangekomen was onze kamer nog lang niet klaar natuurlijk, we kregen koffie en zijn daarna op stap gegaan naar het natuurpark Washington - Slagbaai. Snorkelset mee, koelbox, handdoeken. Je moet daar entree betalen en krijgt dan een kaartje voor het snorkelen, deze is geldig op het hele eiland. Je moet kunnen aantonen dat je voor snorkelen hebt betaald, ze zijn er zuinig op hun koraal en vissen! We hebben prachtig gesnorkeld bij Wayaka 2. Erg mooie vissen daar!

Bonaire is een duikersparadijs, je kunt overal de zee in. Maar ook het snorkelen is bijna overal mogelijk.

Terug bij ons onderkomen bleek dat de studio’s overboekt waren en daardoor kregen wij een prachtig 4 pers. huis. Super luxe! ‘s Avonds uit eten bij Foodies, restaurant 2 km verderop, heerlijke verschillende hapjes gegeten.

De volgende dag alweer op tijd op pad en nu naar het zuiden. Deze route voerde ons langs prachtige kusten , slavenhuisjes en zoutpannen . Aan de kust staan 4 obelisken in de kleuren van de Nederlandse vlag: 1 rode, 1 witte , 1 blauwe en een oranje, de schepen die zout vroeger aan de kust ophaalden wisten zo bij welke obelisk ze moesten zijn op zout te halen voor de firma’s. Nu gaat dat natuurlijk allang niet meer zo. Maar de zoutbergen zijn er en in de stralende zon een magnifiek gezicht. De zoutmeren schijnen roze, al zo bijzonder.

Kralendijk , de stad, ingeweest en daar in een gekke bui op een marktje beide een henna tattoo laten zetten........de andere collega’s van Oeli laten een tattoe zetten en wilden dat Oeli dat ook ging doen......nou dat doet hij niet! Dus daarom deze, die verdwijnt na 10-14 dagen weer........

Ook naar het Sterke Yerke monument geweest, richting Boka Washikemba en op gegeven moment was daar de bewegwijzering dmv dode koraalsteen in de vorm van een Y en knal oranje geschilderd, dus makkie om te vinden. Was een bijzonder moment om daar bij dat monument te staan, erg mooi gemaakt met een plaquette met de geschiedenis van de  Yerk erop. ‘s Avonds uit eten bij de Hang OUT Beachbar, surfers paradijs, en weer heerlijk gegeten en oer gezellig!!

Ja en dan de 3e en laatste dag op Bonaire. We zijn wel wat verliefd op dit eiland.....zo heel anders dan Curacao. Zoveel rustiger, veel minder verkeer( dat is op Curacao echt een crime), er wonen hier natuurlijk ook veel minder mensen, maar zo relaxed!

Vandaag een kayak tour door mangrove bossen gemaakt. Zo bijzonder, met een enthousiaste gids die ons heel veel vertelde. We waren met 8 kano’s , in totaal 15 mensen. We hebben ook in het mangrovebos een snorkeltour gedaan.......zo mooi, prachtige sponsen die aan de wortels van de mangrove bomen groeien in knal oranje en paars! Ook hele scholen met vissen, prachtige zeeslakken , sommige al jaren oud en dus in de meest mooie en grote schelphuizen! Deze mag je helaas niet meenemen, zijn beschermd!

En dan ga je ‘s middags ook nog maar even naar Klein Bonaire met de watertaxi. Een rit van zo’n 25 minuten en dan kom je op een klein eiland met wit strand, aqua blauw water en een prachtig rif met de mooiste vissen.........Oeli had de TUGboot op nr 1 van snorkellocatie , maar die is gezakt naar 2.......

En dan is het toch echt voorbij.......om 20.15 moesten we weer vliegen. Op het vliegveld op Bonaire kwamen we Marten Bijlsma, kennis van Peter , tegen.......hoe is het mogelijk. We wisten dat hij er was, maar hij was daar met een groep van 16 man te duiken. Hij ging nu dus weer terug naar Nederland en wij weer naar Curacao.

Wat een prachtige dagen, we hebben ontzettend genoten en zijn helemaal verliefd op Bonaire........er is een vacature hier voor 4 maanden......neeeee, doen we niet ! We willen naar huis en iedereen weer zien en vooral de 4 meiden weer knuffelen!!

Nu nog een week en we vliegen weer naar Nederland. Deze week wordt er een van afsluiten ,afscheid nemen en voor Oeli nog 2 late diensten, 2 vrije dagen en dan nog 3 dagdiensten en dan..........zin in!! Allebei willen we graag weer terug, was een bijzonder avontuur, maar niet voor herhaling vatbaar althans wat Curacao betreft ........is niet ons eiland, wel even voor een vakantie, maar niet langer......ook dat gaan we trouwens niet doen hoor!

1. Aukje boekhout:
    25 maart 2019
    Hallo, wat weer een belevenissen. En voor ons, prachtig om dit verslag te lezen. Compliment Petra, voor jou levendige schrijf trant. Nog een fijne week, afscheid nemen zal moeilijk zijn. Met zoveel fijne mensen om je heen. Groet fan us
  2. Tjitske:
    25 maart 2019
    Wat een belevenis en prachtige foto’s. Nog een fijne week en goede reis terug. Groetjes van Douwe en Tjitske😘😘
  3. Nelleke C:
    25 maart 2019
    Wat een reis jongens, geweldige ervaring. Bonaire lijkt me nog mooier. We reden zaterdag door Sneek en dan denk ik altijd aan jullie... Maar jullie nu zo ver weg. Gelukkig voor jullie kleindochters dat ze jullie weer bij bijna in de armen kunnen sluiten.
    Gebit nog maar even lekker van de temperatuur daar. Liefs út Fryslân
  4. Marten en Afke:
    25 maart 2019
    Wat weer een prachtige verhalen en mooie avonturen. Super, ook leuk dat jullie bij het Yerke monument zijn geweest! En de oranje stenen als route werken dus prima om het monument te kunnen vinden. En ja, Bonaire is ook een prachtig eiland en veel kleiner en rustiger dan Curacao. Maar goed, nog even genieten van de zon en het avontuurlijke leven ( en voor Oeli natuurlijk nog even werken ) en dan naar huis. Naar de kinderen en kleinkinderen, wat zal dat fijn zijn om iedereen weer te zien. Veel plezier nog de laatste dagen en goede reis naar huis! Lieve groet van ons, Afke😘
  5. Margreet:
    28 maart 2019
    Wauw wat heerlijk allemaal!
    Goeie reis terug!