Update

4 juli 2022 - Kopparberg, Zweden

In Pitea werd het erg warm…..in de camper haast niet te zijn:30gr……Buiten rond de 28-30gr.Oeli was toch te draven gegaan, wel om 7.15 uur, maar al te warm. Wat omhangen, lezen, puzzelen. Vroege lunch en om 13 uur te fietsen. Dat was wel lekker met die warmte, mooi pad langs het water, over mooie brug en 6 km verderop zouden we een wandeling doen, begonnen maar op gegeven moment geen aanwijzingen meer en op eigen gevoel verder en netjes weer uitgekomen bij de fietsen. Centrum van Pitea nog even in: wijn kopen, dit moet bij drankenwinkels, wijn kun je niet bij supermarkt kopen, trouwens in heel Scandinavië niet. Terug camping besloten morgen een hele haal te doen: ong 340 km zuidelijker……tja, Zweden valt ons wat tegen na Noorwegen, lange wegen met alleen maar naaldbomen, heel heel veel bomen……

Besloten om de kustroute te rijden……maar zelden een kust te zien: wel veel bomen…….Er wordt ook erg veel aan de wegen gewerkt, en dan rijdt je kilometers over gravel, vreselijk!       In Docksta een prachtige camperplaats met uitzicht over een meertje. Keurig verzorgd met toiletten, douches en keuken. Dat is trouwens normaal in Scandinavië dat er bij campings en de meeste camperplaatsen een keuken is en zeer volledig met fornuis, magnetron,oven,potten en pannen, bestek enz. Zo top!
Misschien gaan we morgen met kabelbaan naar boven en dan wandelend naar beneden, moet erg mooi zijn met uitzicht. Nou dat ging niet door: volgende dag mist…..dus onzin om naar boven te gaan, zien we niets. Dus doorrijden naar Edsken, 440 km.

We reden langs de Höga Kusten, ook werelderfgoed, niet veel van mee gekregen maar wel de Höga Kuste Bridge: een brug gebouwd op peilers die 180 meter boven de zee uit steken. Heeft een doorvaarthoogte van 40 meter. Lijkt op de Golden Gate Bridge van San Francisco.

En dan kom je op de camping Edsken……..oh help, eigenlijk alleen vaste gasten en een smoezelig mannetje achter de toonbank van een kiosk/ijs en patat gebeuren en ook receptie……..ik had gelijk iets van, mmmm, we zijn moe dus toe maar, maar…. Ik vroeg om de wasmachine, maar die had hij al besproken voor een ander en misschien kon ik over 3-4 uur daar terecht. Samen overlegt en besloten morgen snel verder te gaan.

Verder gegaan en nu in Hällefors, super camping, geweldige ontvangst door heel bijzondere man, maar zo lief! Kon gelijk de was doen,en we vonden een prachtig plekje aan het meer Sör-Algen. Vandaag fietstocht alla Oeli en Petra gemaakt : zou 42 km lang zijn, werd 54 km….wel mooie doorkijkjes maar weinig van het meer gezien, u raad het al: bomen,heel veel bomen!

Wel onderweg langs de fietsroute een sauna…..zo bijzonder! En overal staan lupinen, prachtig gezicht.

Morgen gaan we verder zuidwaarts, naar het Värnermeer, naar Maristad daar zijn sculpturen van Picasso, we gaan het zien.

Nog steeds in goede gezondheid en genieten elke dag, maar missen Noorwegen…..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sandra:
    4 juli 2022
    Zo, jullie rijden wat af! Maar, t zuiden schijnt echt mooi te zijn dus komt vast goed! Veel plezier!!
  2. Marjet:
    4 juli 2022
    Gezellig wat te horen van jullie. Genieten daar. Groetjes Marjet
  3. Mentje elema:
    5 juli 2022
    Wat een tochten,ik kan me het nog voorstellen bomen en nog eens bomen(.
    Veel plezier.
  4. Afke Reitsma:
    6 juli 2022
    Bomen, bomen en bomen, het lijkt Rusland wel. Maar goed, anders gaan jullie toch gewoon weer naar Noorwegen terug 😜 Fijn dat kou en regen en zon en warmte elkaar afwisselen. Goede reis en veel plezier maar weer. Gr Afke