Doorgaan

29 juni 2022 - Öjebyn, Zweden

In Finness aan de haven gestaan op parkeerplaats. We zijn hier 2 nachten geweest en toen naar Mestervik , zo’n mooi plekje op een terrassen camping met geweldig uitzicht over het Malangenfjord…….zo mooi plekje hadden we nog niet! In dit fjord komen vrijwel dagelijks walvissen even langs, helaas hebben wij ze niet gezien, Oeli heeft er wel een gehoord te spuiten maar zag hem niet.

Hier zijn Jørn en Britt in hun weekendhuisje iets verderop. Deze lieve mensen kennen we door Sandra die vroeger toen Jørn en Britt in Schagen woonden, bij hen oppaste.Jørn haalde ons op en wat een welkom door beiden! Hadden elkaar ongeveer 3 jaar geleden nog bij Arjen en Sandra gezien. Ook Fedrik (zoon) en vriendin Karina met zoontje Mio waren aanwezig, gezellig. Eerst even kletsen , wat drinken en een wandeling maken. Daarna met elkaar te eten op een mooi terras aan het water. Rond 18 uur bracht Jørn ons weer naar de camping, was een zeer geslaagde en gezellige middag. We mochten weer terug komen en in hun huisje eens vakantie vieren …..nou, dat kon er best wel eens van komen tzt, de wereld is hier tot nu toe het mooiste wat we gezien hebben.

Na nog een extra dag op de mooie camping en omgeving vertrokken ri Zweden. Weer een prachtige route om te rijden, weer boven de sneeuwgrens, maar nu wel heel andere temperaturen, 23 gr ipv 6-9 gr.

En ja dan ga je verder door Lapland en kom je langs Jukkasjärvi……hier staat het ijshotel. Je weet niet wat je ziet, zo bijzonder, zo mooi. Prachtige entree met ijsbar. Hele lange hotelgang met heel veel kamers en die kamers hebben allemaal een ander thema gemaakt door verschillende kunstenaars. Elke winter worden er giga blokken ijs uit de rivier gehaald en wordt het weer opnieuw opgebouwd. ’s Winters vriest het hier 30-39 graden….. Mooie kunstwerken en kant en klare hotelkamers, zo apart.
En dan kom je onderweg een kudde rendieren tegen, prachtig gezicht, ze wandelen rustig op de weg en gaan echt niet aan de kant!
Voorbij Jokmok een heel mooi en bijzonder plekje in de vrije natuur gevonden, stonden hier alleen en zo vredig, mooiste wilde plekje tot nu toe. Werden wel vreselijk gepest door de muggen, gelukkig goed ingesmeerd met Deet 50%, maar we moeten echt achter een Thermacell 300 aan, dit is een apparaat dat via geurverspreiding de muggen op afstand houdt, maar die moeten we eerst wel vinden, hopelijk bij een grote ICA supermarkt.

Weer de poolcirkel gepasseerd maar nu met 24 gr ipv 5 gr. En nu van noord naar zuid.Voelt dus lang zo speciaal niet….

We staan op camping in Piteä, ergens in de buurt van de kust. Vanmorgen eerst Gammelstad bezocht een Unesco werelderfgoed, was wel leuk. Heeft een hele geschiedenis met kerk gewoontes en dat wordt nog steeds in ere gehouden. Vroeger kwam men in de weekenden hier te samen en bivakkeerden dan in kleine rode houten huisjes. Deze huisjes zijn er nog en men komt nog steeds  hierheen. Kerk is van binnen erg mooi, van buiten niets bijzonder.

We blijven hier 2 dagen en zakken dan weer wat verder af naar het zuiden. We hebben fantastisch mooi weer en blijven genieten.

1. Afke Reitsma:
    29 juni 2022
    Fantastisch klinkt het allemaal, konden we maar even langs komen. Heel veel plezier nog! Groetjes Afke
  2. Nelleke:
    29 juni 2022
    Weer bijzondere plaatsen waar jullie komen, mooie wereld, prachtige foto’s
  3. Aukje boekhout:
    29 juni 2022
    Wat weer een pracht verslag/ foto's. Dit is echt een topper, wat een vakantie. Hoi
  4. Lazine:
    29 juni 2022
    Geweldig wat treffen jullie het, prachtige natuur, mooie plaatsjes en ook nog een bezoek kunnen brengen aan vrienden.
    En wat geniet ik van jullie foto's!
    Groetjes Lazine
  5. Sandra:
    30 juni 2022
    Ja, prachtig weer die verhalen. En zo leuk dat jullie Jørn en Britt hebben gezien met Fredrik, vrouw en kind. Ik kom daar ook altijd weer een soort van “thuis”. En die foto’s! Zo mooi! Geniet er lekker van want de tijd vliegt.
  6. Marian:
    2 juli 2022
    Zo te lezen, genieten jullie,hele mooie foto's en Petra je schrijft leuk ,heel veel plezier nog