Lofoten

16 juni 2022 - Sørvågen, Noorwegen

Wat een land! Bij elke bocht die je maakt zie je weer een ander prachtig panorama.

we zagen nu ook wat wild: rendieren, een soort van “loopvogel” en een vos die vlak voor ons de weg overstak met een prooi in de bek. We zitten nu echt in Noord Noorwegen. Deze keer weer een wild plekje, langs de weg een soort Staatsbosbeheer gebeuren, je moest 100 Nkr in een envelop doen……. Er was niets, maar wel een mooie plek aan de rand van een meer.

En dan passeer je de poolcirkel……..een bijzondere ervaring, prachtig weer met de zon op de sneeuw,mooie vergezichten, woest en ledig. Op een parkeerplaats aan de rand van de sneeuw camper neer gezet, hier blijven we een nachtje, zo speciaal. Wandeling gemaakt over de sneeuwvlaktes, waar je best wel diep nog in weg zakte, en Oeli in korte broek natuurlijk!

De volgende dag moest Oeli even draven , dus op parkeerplaats rondjes van steeds 330 meter lopen met intervaltraining……..Vandaag helaas regen en koud. We waren rond 13 uur in Bodø, parkeerplaats bij een Esso station, nog net een plekje voor ons. Boodschappen en even naar veerbootkade gelopen, we gokken erop dat we morgen mee kunnen zonder te reserveren……..

Nou , de volgende dag ging de wekker om 4.30 uur, we gaan met de boot van 6 uur. Ik deze keer wel een pilletje tegen zeeziekte ingenomen……. Wij in de rij voor niet gereserveerd en ja,hoor we konden gewoon mee. Kenteken werd gescand, dus wat het kost……geen idee, zien we later thuis wel.Zal ws hetzelfde als met de tolwegen gaan, scannen en later krijg je thuis de rekening.

Aankomst Monkenes op de Lofoten rond 9.15 uur. De camping was wel 2 minuten rijden vanaf de boot……We kregen een superplek op de camping, uitzicht over de zee. Na de lunch even wandelen, je moet hier wel stukken bij de weg langs wandelen/fietsen, maar de Noren weten niet beter en zijn zeer hoffelijk naar deze verkeersdeelnemers toe, top! En dan zit je in je camper naar buiten te kijken en zwemmen daar 4-5 dolfijnen aan je voorbij, zo mooi!

Vandaag gefietst naar Ä, klein vissersdorpje aan het einde van de weg ri zuiden van de Lofoten. Hier een wandeling gemaakt, erg moeilijk over drassig gebied en vele keien en steile rotsen waar kettingen hangen waar je je aan kunt optrekken of vasthouden als je daalt….op gegeven moment terug gegaan, was niet leuk meer. Dus bij Ä nog een weg afgewandeld en daar zo mooi uitzicht, wow!! Onderweg nog rekken met stokvis bekeken, hangen met honderden aan stokken te drogen, veel over gehoord maar nu dus zelf ook gezien.

Morgen gaan we een klein eindje verder naar boven op de Lofoten, morgen hopen we op mooi helder weer, want dat hebben we hier nog niet gehad, ja nu 20 uur, is de zon er volop maar is het te koud om buiten te zitten.Het is hier niet meer dan 10-12 gr. maar dat wisten we van te voren dat het hier meestal koud is. Maar we weten nu al dat de Lofoten prachtig en machtig zijn.

1. Lazine:
    16 juni 2022
    Wat een bijzondere reis.
    Hebben jullie meer Nederlanders getroffen?
    Een oud klasgenoot van mij van de lagere school maakt nu ongeveer dezelfde reis als jullie en zijn op 1 dag verschil ook aangekomen bij de Poolcirkel.
    Zij heet Leny Giesing en ze zijn ook met een camper op reis.
    Ik zie foto's van hen op Instagram vandaar dat ik het weet.
    Ik geniet van jouw verhalen Petra.
    Geniet ervan.
    Groetjes Lazine.
  2. Marjet:
    16 juni 2022
    War een super reis. Genieten, hier is het warm.Ben in Julianadorp.Het is stil in Sneek. Groetjes!arjet
  3. Mentje elema:
    17 juni 2022
    Ik kan nu alles weer herinneren van onze reis.Wij zijn niet naar de Lofoten geweest maar wel naar de Noord Kaap.Wel guur daar. Het hoort er allemaal bij.Het is wel een hele belevenis.Prachtig met de dieren die je daar in het wild ziet.
    Hier is het mooi weer. Vandaag hadden ze heel warm voorspeld maar dat is nog niet het geval.Hoeft van mij ook niet.Verder is alles goed hier.Niks byzonders wat ik weet.
    Ik wens jullie nog een fijne reis.Groetjes Mentje.
  4. Afke Reitsma:
    17 juni 2022
    In één woord geweldig wat jullie meemaken! Heel veel plezier maar weer en hopen op heldere dagen! Gr Afke
  5. Sandra:
    Ja mooi daar he! Lekker wandelen en genieten. Kus van ons. Sandra
  6. J.h.:
    18 juni 2022
    Hallo Oeli en Petra
    Wat een prachtige reis maken jullie. Als ik jou verslag lees is het alsof ik er zelf bij ben.
    Was het maar waar.
    Genietse en groeten uit Heerenvenn
  7. Aukje boekhout:
    19 juni 2022
    Hallo, al weer prachtige beelden/ verslagen, v d reisende reporter. Compliment voor jou duidelijke, uitgebreide schrijf wijze. Ga je goed, lieve groet
  8. Marjon Reitsma:
    21 juni 2022
    Jullie hebben A gezien! Wat geweldig. Onze toch op de Lofoten in omgekeerde volgorde. Hopelijk is de zon inmiddels gaan schijnen, dat maakt zoveel verschil! Veel plezier in die prachtige natuur daar!