Weer naar Spanje

1 november 2017

De reis naar Camilha was er een met hindernissen......De tomtom stuurde ons een paar maal de verkeerde afrit op en dan ga je dwars door dorpjes met achteraf straatjes met kinderhoofdjes......het bussie schudde zowat uit elkaar!! Maar goed er toch gekomen en dan ook weer op een Orbitur camping waar het zo schoon is en brillen op het toilet en zelfs toiletpapier.....fijn hoor! Prachtig plekje met uitzicht op de rivier. Deze rivier is de grens tussen Portugal en Spanje. Wandeling gemaakt vanaf het strand bij de rivier tot strand aan de Atlantische oceaan. Was erg rustig. En wat vond ik ......een stuk kurkeikschors, zomaar op het srand! We hadden al heel wat kurkeiken gezien en steeds zei ik, ik zou wel een stuk van die schors willen hebben........nu heb ik het, top!

Ook hier ging de wintertijd in en dat scheelt dus met Nederland weer een uur......

Camilha verkent, wat een leuk dorp met een dorpsplein met allemaal leuke kleine restaurantjes, dus heerlijke koffie! Want dat kunnen de Portugezen: heerlijke koffie zetten! 's Middags met de stoelen naar het strand en relaxen en genieten van de zon. 's Avonds wilden we in het dorp lekker uit eten, gesloten de restaurantjes, terug ri camping en in de haven was wel een restaurant open. Heerlijke Bacalhau gegeten, ze hebben zegt men er 365 recepten voor , voor elke dag een!!

Prachtige steanwandeling gemaakt naar volgend dorpje Madelho, op terras wat drinken en toen weer heerlijk relaxt terug. Nog een keer Cobben , wel al om 18 uur donker!

Christel uit Australië had gemaild of we alweer terug waren, ze was een weekje in Nederland en wilde langs komen met een Australisch kadootje voor ons.....helaas...wel even met elkaar gebeld, ze gaat het nu maar in de brievenbus bij ons doen....jammer!

En toen naar Santiago de Compostela....... via tolwegen een prachtige route gereden. Mooie camping aan de rand van de stad. En dan de stad in........Wat imposant , heel oude stad met een kathedraal van de 11e eeuw!! Helaas staat in de steigers en dus de voorkant niet goed te bekijken......maar rondom wel en ook van binnen....zo indrukwekkend! Vele wandelaars die aankomen en hun doel bereikt hebben....geen ontvangst comitee, maar zo voldaan en blij. We spraken met een Nederlander die net binnen was....emotioneel,blij,voldaan! Ook ik was en ben zeer onder de indruk van deze stad en zijn geschiedenis, het doet echt wat met je...! Vroeger kregen de pelgrims als ze binnen waren in de kathedraal de zegen en een schelp als symbool, deze schelp wordt niet meer gegeven, maar staat wel symbool voor de route. Ook in de straten liggen koperen schelpen in gemetseld langs de route. De schelpen staan ook op de bordjes die de route markeren. De kathedraal heeft van binnen ook nog heel oude fragmenten,zo mooi en puur! De hele stad is eigenlijk een open museum,prachtige oude gebouwen en vele kerken!

Morgen gaan we weer verder, het wordt kouder en vandaag hebben we het eerst geen korte broek meer aan gehad....niet warmer dan 16,5 gr.....we gaan morgen ri. Franse grens en dan rustig aan naar Nederland.....