Genieten!!

26 oktober 2017

SiElke dag genieten we weer volop van wat de dag dan weer brengt......

In Sagres hebben we erg genoten van de prachtige omgeving, mooie fietstocht langs de vuurtoren, een fort  en mooie baaien, waar je met een steile trap naar beneden moet om er te komen, Praia de Beliche het mooiste steand van Portugal wordt er gezegd........nou, mooi was het! Sagres heeft nog een groot fort en dat staat op het zuidelijkste punt van Portugal, Hendrijk de Zeevaarder ging van hieruit de wereld verder in kaart brengen en had een groot kompasroos gemaakt in het fort.....heel bijzonder. We hebben ook een grote potterie bezocht waar je niet wist waar je eerst en laatst moest kijken .....zoveel prachtig Portugees aardewerk en tegels....

Ja en dan ri. Lissabon, mooie route door binnenland , maar .......wat een slechte wegen!!!! De bus rammelt aan alle kanten en een grote gaten in de weg! Sesimbra werd onze stopplaats en een camping.....zo rustig! Uitzicht op zee, mooi.

Lissabon bezocht met de bus vanaf Sesimbra en vanuit Cacilhas met de veerboot naar Lissabon......wat een bijzondere aankomst in die mooie stad! Prachtige pleinen en mooie gebouwen, met een hop on, hop of bus de stad bekeken. In 1755 is er een enorme aard en zeebeving geweest en daarna is de stad weer prachtig opnieuw opgebouwd. Heerlijk gegeten: Bacalhau( kabeljauw op z'n portugees klaar gemaakt) en sardines.

Nu dan in Praia da Barra een plaatsje vlakbij Aveiro, het Venetië van Portugal. Mooi plekje met goede WIFI......... dat mankeert er nogal eens aan in Portugal en dan vnl op de campings....dat in deze digitale wereld....... Onderweg hierheen kwamen we door een gedeelte wat afgebrand is......triest om te zien, alles weg.....het rook nog naar rook!

Nu op een camping in een woonwijk, heel rustig en vlakbij de zee......het strand heeft wel wat van Skylge met de duinen, alleen zijn de golven hier nogal wat hoger! Er wordt heel veel op de golven gesurft, mooi gezicht als ze de goede golf te pakken hebben! De vuurtoren hier beklommen, 300 treden , met een werkelijk ptachtig uitzicht. De vuurtoren heeft veel van die van Ameland......dus zitten we eigenlijk op de Wadden.....lekker op het strand liggen lamzaccen.....en 's avonds aan de aardappelen met spruiten en een worstje.....!!!

Vandaag naar Aveiro geweest, met de bus, kost hier bijna niets net zoals de koffie....per bakkie €0,60-1,00. In Aveiro met een soort grote gondel door de kanalen van de stad. Met deze boten werd vroeger onder zeil gevaren en zout vervoerd wat even buiten Aveiro nog steeds wordt gewonnen. De kleinere boten werden gebruikt om een soort van alg te vangen waar kunstmest van gemaakt werd. We hadden een goede gids die vlekkeloos van het Portugees naar het Frans en naar het Engels over ging, top! Prachtig oude stad met veel huizen die betegeld zijn met prachtig kleurrijke tegels, zo mooi hier. Heerlijk gegeten: boerenkoolsoep(ja,ja Petra ook!), rist met bacalhau, heerlijk toetje en koffie na en dat voor de prijs van € 5 p.p.

Sinaasappelbomen, olijfbomen en eucalyptusbomen zijn hier  vnl te vinden en pijnbomen. Vandaag zagen we bomen in de herfstkleuren......

Morgen nog een dagje hier fietsen en dan gaan we verder naar het laatste stekkie in Portugal om daarna Spanje weer in te duiken en Santiago de Compastello te bezoeken, stond op mijn verlanglijstje.....